کد خبر: ۱۸۵۷۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
همه چیز از زیرنویس شبکه خبر حوالی ظهر امروز چهارشنبه شروع شد که به رونمایی از خبر افتخارآفرینی دریادلان سپاه در دریای عمان اشاره داشت.

به گزارش همشهری آنلاین، همین یک خط زیرنویس کافی بود تا کاربران با گمانه‌زنی‌های خود درباره محتوای این خبر فوری فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را به تسخیر درآورند. برخی برای پیش‌بینی درست جایزه گذاشتند و گروهی دیگر با توجه به فرارسیدن ۱۳ آبان و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی گمان‌شان بر آن بود که شاید یکی از براندازان آن سوی آب به تور اطلاعاتی سپاه گرفتار آمده‌اند اما دو کلیدواژه «دریادلان» و «دریای عمان» از رویارویی احتمالی بچه‌های سپاه با دشمنان گواهی می‌داد.

سرانجام یک ساعت پس از زیرنویس، گوینده بخش خبری ساعت ۱۳ شبکه خبر متن خبر را خواند: «با اقدام به‌موقع و مقتدرانه جان‌برکفان دلاور نیروی دریایی سپاه عملیات دزدی دریایی آمریکا برای سرقت نفت ایران ناکام ماند. آمریکا در این اقدام یک نفتکش حامل نفت صادراتی ایران را در آب‌های دریای عمان مصادره و با انتقال محموله نفت به نفتکش دیگر آن را به مقصدی نامعلوم هدایت کرد. همزمان دلاورمردان سپاه با هلی‌برن روی عرشه نفتکش آن را به آب‌های سرزمینی ایران هدایت کردند. در ادامه آمریکایی‌ها با چند فروند بالگرد و ناو جنگی به تعقیب نفتکش پرداختند که ناکام ماندند و سپس تلاش کردند مسیر حرکت نفتکش را سد کنند که باز هم موفق نشدند. نفتکش در آب‌های سرزمینی ایران است.»

گرچه روایت سپاه از آنچه در رویارویی بچه‌های نیروی دریایی با تفنگداران آمریکایی در دریای عمان دقیق بود اما به زمان رخداد اشاره نداشت و از این رو، برخی منتظر ماندند تا روایت طرف مقابل را بشنوند. همزمان برخی کاربران توییتر با به دست آوردن اطلاعات بیشتر و جزئی‌تر، آن را با دیگران به اشتراک گذاشتند. هر چند کمتر کسی می‌داند این رویارویی چه زمانی رخ داده و چرا تا امروز از سوی هر دو طرف مسکوت و ناگفته مانده است.

اندکی پس از پخش خبر فوری از شبکه خبر، بسیاری از رسانه‌های جهان آن را به نقل از تلویزیون دولتی ایران بازپخش کردند. رویترز هم در تلاش برای دست یافتن به روایت آمریکایی ماجرا، سراغ فرماندهان و سخنگویان ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده در بحرین رفت که آنها با تاکید بر دیدن و شنیدن گزارش واقعه، اعلام کردند اطلاعات بیشتر برای ارائه کردن ندارند. سی‌بی‌اس، فرانس ۲۴، ای‌اف‌پی، جروزلم پست، العربیه، هاآرتص، اهرام آنلاین، الجزیره و نشنال پست از دیگر رسانه‌های بین‌المللی بودند که خبر را بازتاب دادند.

در این میان، هنوز از سوی رسانه‌های مهم آمریکایی واکنشی به موضوع ناکامی نظامیان آمریکایی در دزدیدن نفت ایران در دریای عمان دیده نشده است و انتظار می‌رود تا چند ساعت دیگر سخنگویان پنتاگون (وزارت دفاع) و وزارت امور خارجه ایالات متحده برابر دوربین‌ها و خبرنگاران ظاهر شوند و روایت خود را از رویارویی با دریادلان سپاه ارائه دهند.

از سوی دیگر، روابط عمومی سپاه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد نفتکش توقیف‌شده ساعت ۸ صبح سوم آبان ۱۴۰۰ در آب‌های سرزمینی ایران اسلامی در لنگرگاه بندرعباس پهلو گرفته و تصاویر شفاف، گویا و غیر قابل انکار این رخداد تا ساعتی دیگر در اختیار رسانه‌های گروهی قرار خواهد گرفت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار